Poradnia Psychologiczno - Pedagogiczna w Obornikach powstała w 1972 roku, jako placówka oświatowo - wychowawcza, powołana przez
ówczesnego Inspektora Wydziału Oświaty. Pierwsza lokalizacja znajdowała się w harcówce nad Wartą (aktualny teren LOK-u). Siedziba
była wówczas skromna, ze skromną, trzyosobową obsadą.
Była to jednostka oświatowa, wspierająca działalność szkół. Później placówkę przeniesiono do Szkoły Podstawowej nr 2,
przybyło też dwóch nowych pracowników.
Od 1981 roku poradnia znajduje się w budynku przy ul. Mickiewicza 4. Dziś grono naszej placówki stanowi ośmiu pracowników: czterech
psychologów, trzech pedagogów i jeden pedagog - logopeda.
Organem prowadzącym jest Starostwo Powiatowe w Obornikach, a nadzór merytoryczny pełni Kuratorium Oświaty w Poznaniu.
Celem działania jest świadczenie usług w zakresie doradztwa, pomocy psychologicznej, pedagogicznej, logopedycznej dla dzieci,
młodzieży, rodziców, szkół, wydawaniu opinii i orzeczeń.
Korzystanie z usług jest nieodpłatne.
Poradnia pracuje w ciągu całego roku.
- Zgłoszenia do poradni przyjmowane są wyłącznie od rodziców lub prawnych opiekunów.
- Młodzież pełnoletnia może zgłaszać się bez rodziców.
- Dzieci i młodzież niepełnoletnia mogą bez zgody rodziców uzyskać doraźną pomoc w sytuacjach kryzysowych, wymagających szybkiej i interwencji lub porady.
- Rodzice zgłaszając się osobiście wypełniają wniosek o przyjęcie dziecka i uzgodnienie terminu wizyty.
- Zgłoszenia można przyjmować od rodziców telefonicznie, wówczas wniosek jest wypełniony przez rodzica w dniu przyjęcia dziecka.
- Po uzyskaniu odpowiedniej formy pomocy rodzic na swój wniosek otrzymuje pisemną opinię o dziecku.
- Jeżeli opinia zawiera wskazania do pracy dydaktyczno – wyrównawczej w szkole, rodzice osobiście przekazują ją wychowawcy, pedagogowi szkolnemu lub dyrektorowi szkoły.
- Na wniosek rodzica poradnia może bezpośrednio przesłać opinię do szkoły.
- W sytuacji, gdy przyczyną skierowania dziecka do poradni są problemy szkolne, to poradnia może zasięgać opinii wychowawcy o dziecku za zgodą rodziców. Daje to pełny obraz funkcjonowania dziecka i ułatwia sformułowanie zaleceń do dalszej pracy.
- Rodzic może upoważnić nauczyciela lub wychowawcę ustnie lub pisemnie do pomocy w ustaleniu terminu wizyty w poradni i przekazaniu opinii szkoły o dziecku, wówczas o terminie wizyty rodzic jest powiadomiony przez szkołę.
- Szkoła z własnej inicjatywy może zasugerować rodzicowi konieczność wizyty w poradni, ale nie musi. Odpowiedzialność za terminowe badania kontrolne, postępowanie orzekające, opiniowanie, terapię należy do rodzica.
Wszystkie informacje przekazane przez klientów są poufne, objęte tajemnicą zawodową.
Nie mogą być ujawniane żadnej instytucji ani osobie bez pisemnej zgody klienta.
(ustawa o ochronie danych osobowych z dnia 29.1997 r. z późn. zm. Dz. U. z 1997 r. Nr 133, poz. 883, z 2002 r. Nr 12, poz. 136)