Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka jest to stymulowanie wszechstronnego psychoruchowego i społeczno - emocjonalnego rozwoju dziecka
od chwili wykrycia pierwszych sygnałów nieprawidłowego funkcjonowania do podjęcia nauki w szkole podstawowej. Wczesnym wspomaganiem
rozwoju mogą być objęte dzieci, u których rozpoznano symptomy wskazujące, że rozwój dziecka jest zaburzony.
W ramach wczesnego wspomagania rozwoju dziecka realizowanego w Poradni Psychologiczno - Pedagogicznej w Obornikach zapewniamy:
- kompleksową ocenę poziomu rozwoju dziecka na podstawie przeprowadzonych badań: psychologicznych, pedagogicznych, logopedycznych, lekarskich,
- opracowanie indywidualnego programu terapeutycznego przez zespół specjalistów,
- wyrównywanie deficytów dziecka ze szczególnym zwróceniem uwagi na umiejętności samoobsługowe, kontakt i komunikację,
- prowadzenie działań edukacyjnych i instruktażowych dla rodziców dotyczących form usprawniania i rehabilitacji dziecka,
- optymalne wspieranie rozwoju dziecka w okresie od urodzenia do podjęcia nauki szkolnej,
- naukę nawiązywania i utrzymywania dobrego kontaktu z dzieckiem,
- pomoc rodzinie w rozwiązywaniu problemów wychowawczych i związanych z opieką nad dzieckiem niepełnosprawnym,
- pomoc rodzinie w nawiązywaniu kontaktów z innymi instytucjami i organizacjami działającymi na rzecz dzieci niepełnosprawnych,
- w miarę rozwoju i osiągania postępów umożliwienie dziecku edukacji w szkole lub stworzenie warunków do stopniowego wprowadzania do przedszkola, rocznego przygotowania przedszkolnego w szkole specjalnej, integracyjnej lub ogólnodostępnej,
- wspieranie rodziny dziecka w trudnych sytuacjach.
Zatrudniamy specjalistów, terapeutów:
- psychologa,
- pedagoga,
- logopedę,
- neurologopedę.
Rodzaje prowadzonych zajęć:
- terapia indywidualna: zajęcia z psychologiem, pedagogiem i logopedą
- terapia grupowa: zajęcia z pedagogiem, elementy rehabilitacji ruchowej.
Metody wykorzystywane w pracy z dzieckiem::
- metoda wg W. Sherborne,
- wykorzystanie muzyki we wspomaganiu rozwoju,
- Metoda Dobrego Startu prof. Marty Bogdanowicz,
- metoda ułatwionej komunikacji (wspomaganej),
- programy, metody eliminowania zachowań niepożądanych (stosowana analiza behawioralna),
- metoda prof. Edyty Gruszczyk-Kolczyńskiej rozwijania zdolności umysłowych dzieci.