Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka jest to stymulowanie wszechstronnego psychoruchowego i społeczno - emocjonalnego rozwoju dziecka od chwili wykrycia pierwszych sygnałów nieprawidłowego funkcjonowania do podjęcia nauki w szkole podstawowej. Wczesnym wspomaganiem rozwoju mogą być objęte dzieci, u których rozpoznano symptomy wskazujące, że rozwój dziecka jest zaburzony.


W ramach wczesnego wspomagania rozwoju dziecka realizowanego w Poradni Psychologiczno - Pedagogicznej w Obornikach zapewniamy:

  • kompleksową ocenę poziomu rozwoju dziecka na podstawie przeprowadzonych badań: psychologicznych, pedagogicznych, logopedycznych, lekarskich,
  • opracowanie indywidualnego programu terapeutycznego przez zespół specjalistów,
  • wyrównywanie deficytów dziecka ze szczególnym zwróceniem uwagi na umiejętności samoobsługowe, kontakt i komunikację,
  • prowadzenie działań edukacyjnych i instruktażowych dla rodziców dotyczących form usprawniania i rehabilitacji dziecka,
  • optymalne wspieranie rozwoju dziecka w okresie od urodzenia do podjęcia nauki szkolnej,
  • naukę nawiązywania i utrzymywania dobrego kontaktu z dzieckiem,
  • pomoc rodzinie w rozwiązywaniu problemów wychowawczych i związanych z opieką nad dzieckiem niepełnosprawnym,
  • pomoc rodzinie w nawiązywaniu kontaktów z innymi instytucjami i organizacjami działającymi na rzecz dzieci niepełnosprawnych,
  • w miarę rozwoju i osiągania postępów umożliwienie dziecku edukacji w szkole lub stworzenie warunków do stopniowego wprowadzania do przedszkola, rocznego przygotowania przedszkolnego w szkole specjalnej, integracyjnej lub ogólnodostępnej,
  • wspieranie rodziny dziecka w trudnych sytuacjach.


Zatrudniamy specjalistów, terapeutów:

  • psychologa,
  • pedagoga,
  • logopedę,
  • neurologopedę.


Rodzaje prowadzonych zajęć:

  • terapia indywidualna: zajęcia z psychologiem, pedagogiem i logopedą
  • terapia grupowa: zajęcia z pedagogiem, elementy rehabilitacji ruchowej.


Metody wykorzystywane w pracy z dzieckiem::

  • metoda wg W. Sherborne,
  • wykorzystanie muzyki we wspomaganiu rozwoju,
  • Metoda Dobrego Startu prof. Marty Bogdanowicz,
  • metoda ułatwionej komunikacji (wspomaganej),
  • programy, metody eliminowania zachowań niepożądanych (stosowana analiza behawioralna),
  • metoda prof. Edyty Gruszczyk-Kolczyńskiej rozwijania zdolności umysłowych dzieci.